mandag 11. april 2011

Red velvet cake



Ja da var jeg her igjen med et nytt kakeinnlegg. Denne gangen har jeg laget kake til Min kjære mor og min super snille tante som hadde bursdag forrige uke! Vi hadde ikke noe besøk for dem i år, derimot var vi nærmeste samlet for en liten middag. Og etter middagen måtte vi jo selvsagt ha en liten kake! Jeg laget derfor en red velvet kake, som er en av de nye favoritt kakene i familienJ Jeg har prøvd ut mange forskjellige red velvet oppskrifter, og tror jeg nå endelig kan si at jeg har funnet min favoritt oppskrift! Kaken ble super god og kjempe saftig. Jeg sitter her faktisk nå med et lite stykke som jeg spiser på. Og må si den er like god og saftig i dag også! Kanskje enda bedre faktisk siden den super gode oste smørkremen min har trukket seg litt inn i kaken nå å gitt den lille ekstra saftigheten!
Vel siden det blir så masse prat om denne fantastiske kaken tenkte jeg å ligge ved oppskriften. Men først skal jeg fortelle litt om hvordan jeg har dekorert den. Jeg har da som vanlig dekket den med mmf. Til blomstene har jeg brukt hvit sjokolade pasta. Jeg bruker dette fordi sjokoladepastaen stivner mer enn mmf, og det er lettere å få bladene tynne. Og så er jo sjokolade, sjokolade, trenger vel ikke egentlig å si mer enn det om den saken:P Det er derimot viktig å huske på at siden det er sjokolade smelter den veldig lett  mellom fingrene så du må jobbe hurtig, eller i hvert fall fryse ned figurene ofte, mens du jobber med dem. Når blomstene er ferdig formet sitter jeg dem kaldt så de stivner. Etterpå pudrer jeg dem med glitterpulver. Denne gangen brukte jeg gult, rosa og gullglitter.
Utenom smeltet jeg også litt sjokolade som jeg så puttet oppi en ny dekoreringspenn jeg har kjøpt på Living i Åsane og så tegnet jeg hjerter med den. Jeg brukte den også til å skrive med. Var kjempe lett og utrolig mye mindre gris enn med et kremmerhus! Hjertene jeg laget puttet jeg i frysen så de stivnet og så limte jeg dem på med spiselig lim. Resultatet ble kjempe bra!
Må si meg ganske fornøyd med denne kaken, spesielt siden jeg har  pyntet den med kun et godt øye. Har klart å få en rift inne på øyet og har derfor gått med lapp over det. Kan trygt si jeg foretrekker å ha to, men jeg må også si jeg virkelig beundrer dem som kun har et eller er blinde som også klarer alt vi andre kan og enda mer også gjerne!

Red Velvet Cake Oppskrift:
1/2 kopp usaltet smør
1 1/2 kopp sukker
2 egg
1 ts vanilje essens
2 1/2 kopp mel
1/2 ts salt
2 ss kakao pulver
1 kopp kulturmelk
2 ts rød matfarge (2 ss hvis man bruker flytende)
1 ts eddikk
1 ss natron

1.      Varm opp ovnen til 175°.
2.      Pisk smør og sukker hvitt.
3.      Tilsett så et og et egg. Pass på at det tidligere egget er godt blandet i før du tar i neste.
4.      Ha så i vanilje essensen.
5.      I en bolle blander du sammen mel, kakao pulver og salt.
6.      Og i en skål pisker du lett sammen kulturmelk og rød konditor farge.
7.      Du skal så blande inn melblandingen og melken i smørblandingen. Begynn med melet og avslutt med melet. Dette gjøres i 3 omganger.
8.      Til slutt tar du natron i en lite kopp og så blander du den med eddiken. Dette må skje fort, hiv det så i blandingen og elt det hurtig, men forsiktig inn i røren.
9.      Røren er klar! Fordel den i 2 23” springformer og stek i ca 30 min.
Håper du liker denne kaken:D Ha en fin bakedagJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar