søndag 8. mai 2011

En kake av snop

Da er det søndags kveld, solen skinner, fuglene synger og jeg sitter her å venter på at grillmaten skal bli ferdig! Så i mellomtiden tenkte jeg at jeg kunne da blogge litt om min siste kake. På fredag laget jeg nemlig en bursdagskaken til en jente som ble 18år!

Selve kaken er en helt vanlig sjokoladekake med en helt vanlig sjokoladesmørkrem. Derimot kan vi vel trygt si at resten av kaken ikke var like vanlig. Hvis du har fulgt med på bloggen har du nok til nå lagt merke til at jeg som oftest bruker mmf som lokk på kaken siden jeg ikke selv tåler nøtter og holder meg helst unna det. Hvis du ikke vet hva mmf er så kan jeg fortelle deg at det er marshmallow fondant. altså fondant laget av marshmallows! Jeg brukte dette denne gangen også. Men ikke bare til lokket men også til pynten. Vanligvis bruker jeg sjokoladepasta når jeg lager pynt, men denne gangen ville jeg ha pynten så stiv så mulig. Jeg skulle nemlig lage en sløyfe hvor hver av foldene måtte være helt stiv, samt noen spiraler som jeg skulle feste på kaken. Jeg formet hver av delene til sløyfen rundt et papir slik at det ble rett form. Og spiralene tvinnet jeg rundt sugerør. Etterpå lot jeg dette stå i ca 24t slik at det stivnet før jeg tok det på kaken.
Hvis du ser på kaken vil du også se at jeg har med forskjellige snope elementer på den denne gangen. Grunnen til dette var at da jeg fikk spørsmål om å lage kaken, var eneste kriteriene jeg hadde å forholde meg til at kaken skulle være gøy, fargerik og festglad. Etter en del titting på bilder i bøker og på google fant jeg ut at en snopekake hadde vært morsom å lage! I stedet for å gå for de tradisjonelle rosene kunne jeg bruke kjærligheter på pinne som pynt. Og i stedet for å piffe opp kaken med hjerter og stjerner i forskjellige fasonger, kunne jeg rett og slett bruke sjokoladelinser som pynt i stede. Og slik ble denne kaken til!
Siden kaken var til en bursdag måtte jo nesten bursdagsjenten få navnet sitt på kaken og alderen. Jeg kjøpte derfor en stor hjerte kjærlighet på pinne og skrev navnet hennes på den med hvit sjokolade. Den store kjærligheten satt jeg i mitten av sløyfen siden det er bursdagsbarnet sin dag og skal derfor være midtpunktet.

Vel resultatet av hele kaken ble som du ser her på bloggen slik! Håper du likte kaken, og hvis du er ekstra nysgjerrig på mmf, finner du en oppskrift under bildet.



Think Pink!




MMF oppskrift:
Her er nok til et kakelokk på en 23cm rund kake.
150g marshmallows
1,5 ss vann
ca 1 pakke melis
Steg 1: Ha marshmallow i en stor glassbolle og dryss vannet over.
Steg 2: Sitt bollen inn i mikroen i ca 1 min. (husk en stor bolle marshmallow hever seg i varme)
Steg 3: Ta bollen ut, og la den kjøle seg litt ned.
Steg 4: Sikt i melis litt og litt, bland godt sammen. Når massen begynner å bli fast fortsetter du å ha i melis, men nå må du kna deigen selv. Når du synes massen er blitt hard nok er den ferdig og klar til bruk!








6 kommentarer:

  1. Wow, for en stilig kake!!!

    SvarSlett
  2. Kakene dine er både flotte å se på og helt nydelige å spise:)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for den nydelige kaken :D Fikk nesten lyst og ta vare på den, men jeg klarte ikke det, måtte jo spise og den var deilig. Tusen hjertelig takk :D Jeg likte den kjempe godt! :D Klems fra Karoline :D <3

    SvarSlett
  4. Tuuusen takk Karoline!!! Godt du likte den:D Bare det beste er godt nok for bursdagsbarn vettu ;)

    SvarSlett